Branża sprzedaży znacząco ewaluowała. Od czasów PRL-u gdy sprzedawca był „panem i władca” sytuacja w sprzedaży uległa diametralnej zmianie. „Klient nasz Pan” – dosadnie oddaje aktualny stan rzeczy. Szuka efektywnej sprzedaży jest umiejętnością pożądaną przez niejednego handlowca. W pracy asystentki sprzedaży podnoszenie kwalifikacji i samokształcenie to istotne elementy profesjonalizmu danej osoby. Jednym z bezcennych źródeł wiedzy są publikacje książkowe.
Jedną z ciekawych książek jest „Skuszeni: Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumenckie” autorstwa Nir Eyal. Opisuje ona cztery etapy procesu, który kształtuje nawyki konsumenckie.
Ich świadomość pozwala stworzyć produkt, który tworzy nawyki, dzięki którym klient regularnie dokonuje zakupów. Książka jest pełna praktycznych wskazówek, które sprzyjają kształtowaniu przyzwyczajeń klienta. Są to sposoby bardzo odmienne od agresywnego marketingu i popularnych rodzajów reklamy.
Martin Lindstorm jest autorem książki „Zakupologia: prawdy i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy”, która przedstawia wpływ podświadomości na procesy decyzyjne klienta. Taka wiedza w pracy asystentki sprzedaży może być bardzo przydatna. Zwłaszcza, że publikacja Lindstorma została oparta na badaniach eksperymentalnych, których koszt wyniósł 7 miliardów dolarów. Przedstawione w niej elementy codziennego życia mające wpływ na postrzeganie i sile oddziaływania brandu i reklamy są bardzo ciekawą lekturą.