Sprzedaż to złożony proces, w którym niezwykle istotnym jest tzw. pierwsze dobre wrażenie. Dobry handlowiec ma przemyślaną strategię pierwszego kontaktu z klientem. Jest ona zazwyczaj mniej lub bardziej skuteczna, czego wyrazem jest finalna sprzedaż produktu/usługi. Według systemu sprzedaży relacyjnego kluczem do sukcesu jest skupienie całej uwagi na rozmówcy oraz wzbudzenie w nim ciekawości.
Skuteczny schemat rozmowy sprzedażowej powinien od samego początku koncentrować się na rozmówcy. Dlatego już od pierwszej minuty warto skupić się na kliencie i kręgu jego zainteresowań. Dobra asystentka sprzedaży w tym decydującym momencie potrafi przedłożyć swojego rozmówcę i jego problemy nad reprezentowaną firmę i jej ofertę.
Wiele technik sprzedaży uważa za kluczowe nawiązanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą i utrzymanie go przez cały etap powitania i przedstawiania się. Dodatkową wskazówką jest podprogowy przekaz myślowy. Eksperci podpowiadają, że powtarzanie w myślach „lubię ciebie” w momencie powitania tworzy nić sympatii między sprzedającym a klientem.
By wzbudzić ciekawość rozmówcy, należy przedstawić cel rozmowy w sposób interesujący lub angażujący danego rozmówcę. Skutecznym jest nawiązanie do osoby klienta, jego zainteresowań. Efektywnym jest przedstawienie sytuacji problematycznej, która dotyka lub może dotykać naszego rozmówcę. Po zaprezentowaniu problemu, należy zasygnalizować istnienie rozwiązania danej sytuacji. Bardzo ważnym jest także, by dobry handlowiec zanim zaprezentuje ofertę, ugruntuje swoją swoją pozycję jako ekspercką w danej dziedzinie.