Aby osiągnąć zawodowy sukces, awansować kiedyś na pełnego sprzedawcę i opuścić stanowisko asystentki sprzedaży Tarnowskie Góry muszę nauczyć się jak prawidłowo rozmawiać z klientami, jak zachęcać ich do zakupu i jak przełamywać początkowy opór rozmówcy. Nie jest to zadanie łatwe, ale i sprzedaż wcale łatwa nie jest. Branża sprzedażowa to branża dla osób silnych psychicznie i zdeterminowanych do osiągnięcia określonego celu. W teorii o sprzedaży wiem niemal wszystko, zwłaszcza, że na pamięć znam najważniejsze zasady dotyczące efektywnej sprzedaży. Aby osiągnąć sukces w sprzedaży:
- Słuchaj, słuchaj i jeszcze raz słuchaj (wymaga cierpliwości i samodyscypliny).
- Nie przerywaj klientowi, nawet jeżeli uważasz, że klient się myli lub ciebie w jakiś sposób obraża/deprecjonuje. W sprzedaży to klient ma być najważniejszy.
- Przedstaw ofertę, a potem poproś o jej ocenę.
- Sprowokuj wysłuchanie wszystkich „nie” na temat danej oferty. Kiedy klient sam powie ci, co mu się nie podoba, będziesz wiedział jakich argumentów użyć, by przekonać klienta.
- Nie staraj się ich pouczać i/lub nauczać klientów. Bazuj na potrzebach klientów, a nie na brakach w ich wiedzy na temat przedmiotu sprzedaży.
- Nie naciskaj i nie mów: to błąd i złe rozwiązanie; zamiast tego stosuj formułę: jeżeli… – to…
- Pozwól na zachowania twarzy klientowi, jeśli nie dojdzie do zakupu.
- Stwórz sobie listę 4 pytań, które pozwolą ci dotrzeć do najgłębszej potrzeby klienta, przed rozpoczęciem prezentacji oferty.
Niestety, praktyczne stosowanie wymienionych zasad nie idzie mi na razie zbyt dobrze, ale liczę, że z czasem wszystkiego się nauczę.